Vraag over troef maken

Op 2 februari jl. deed zich een heel apart voorval voor. Iets wat wij op onze klaverjasavonden nog NOOIT hadden meegemaakt. Op een gegeven moment zat Jan Witjes die samen speelde met Geert van Bon op de voorhand. Hij maakte schoppen troef, terwijl hij geen schoppen in de hand had. Tot ieders verbazing had zijn maat 8 schoppen in de hand. Hij spelletje werd niet gespeeld maar er werd gewoon een pit geschreven. Aan het eind van de avond rees er bij sommigen de vraag of dit wel mocht. Een kleur troef maken die je niet in de hand hebt. Wij wisten het ook niet zeker, de een zei wel, de ander zei niet want je moet ten minste 1 kaart van een kleur in de hand hebben om troef te maken. Wij hebben deze vraag voorgelegd aan Henny Quist van BC Waterweg (hoofd wedstrijdleider van de Nederlandse Klaverjas Federatie (NKF) en later van de Nederlandse Klaverjas Unie.

 

De vraag:

 

Goeiemorgen Henny

 

Wij spelen de Amsterdamse variant, dus niet troeven als de slag aan de maat ligt. Bij ons is de speler na de gever verplicht om te spelen. Hij of zij mag zelf de troef bepalen.

Nu deed zich afgelopen vrijdagavond 2 februari het volgende voor: De man die voorop moest verplicht spelen en maakte schoppen troef. Wat bleek iets later. Deze ronde werd niet gespeeld omdat zijn maat acht schoppen in zijn hand had.

Na afloop kregen wij de vraag voorgelegd of dat wel mag. Mag je troef maken van een kleur die je NIET in je eigen hand hebt?

 

Zijn hier regels voor?

 

Antwoord:

Het internationaal spelreglement zegt hierover niets, dus het is toegestaan.

 

Het reglement zegt echter in Artikel 9:

- Bij het geven der kaarten (3-2-3) gaat men als volgt te werk: de "gever" deelt de kaarten aan zijn medetafelgenoten 

- Een ieder laat zijn kaarten onaangeroerd liggen.

 

Bij GVA zie ik dat de speler naast de GEVER verplicht is om troef te maken.

Ook hier zou een ieder zijn kaarten gedekt op tafel moeten lagen liggen tot de troefkleur bekend is.

 

Als hoofdwedstrijdleider van de Nederlandse Klaverjas Federatie en daarna van de Nederlandse Klaverjas Unie werd ik regelmatig geconfronteerd met onregelmatigheden zoals het geven van informatie door partner voordat er troef is gemaakt.

 

Resumé:

- Ja, je mag een kleur troef maken ook als je van die kleur geen enkele kaart bezit

- Ongeoorloofde informatie geven is in alle voorkomende situaties verboden

 

Met vriendelijke groet

BC Waterweg

Henny Quist

 

Dezelfde vraag had ik gesteld aan de fam. Goedhard. Hieronder hun antwoord:

 

Beste Jos,

Een interessante situatie hadden jullie daar.

Het kort antwoord op de vraag is simpel: Ja, dat mag. De spelregels stellen geen eisen aan de hand die je moet hebben om te gaan.

Of het verstand is om te gaan zonder troeven is een andere vraag. Bij troefdraaien zeker niet natuurlijk, maar bij verplicht gaan kan het een te verdedigen keuze zijn. Stel je hebt geen schoppen, maar wel klaver aas - 10, harten aas - heer - vrouw en ruiten aas - heer - 10. Geen van deze drie is een interessante troefkeuze maar wel een goede bijkaart. Alle troeven zijn tenslotte maar 62 punten, en de overige kleuren 90. In dit geval zou ik wel op schoppen gaan (en hopen dat deze verdeeld zitten, met misschien 1 troefslag voor mijn maat)

Ik weet niet hoe bij jullie de hand van de speler wasd die ging, maar het was iets zoals ik beschreef, of heel veel geluk, of een (onbedoeld) seintje van de maat...

 

Vriendelijke groeten

Bob Goedhard